Beach handbal protocol

Het idee achter dit protocol is om de diverse facetten die nodig zijn om succesvol Beachhandbal aan te kunnen bieden ook te realiseren. Het op een goede manier faciliteren aan onze leden is daarin het uitgangspunt.

Binnen HV Huissen is er een Beach coördinator en deze zorgt voor alles wat te maken heeft met het Beachen. Zoals het indelen van de teams on te trainen, regelen van onderhoud van de Beachbak, samenwerking met andere verenigingen en verhuur van de Beach bak, etc. Deze persoon zorgt ook voor de materialen die nodig zijn om Beach handbal te kunnen doen.

Het Beachhandbalveld

Van belang is dat er voor aanvang van de eerste buitentraining (april) en bij afsluiten van de laatste buitentraining (augustus) het speelterrein bruikbaar en verzorgd opgeleverd/afgeleverd wordt.

Indien deze datum vervroegd moet worden vanwege eventuele verhuur van het terrein dan is dat bespreekbaar. De Beach coördinator draagt zorg voor een planning voor bovenstaande en regelt vrijwilligers bij HV Huissen, Setash volleybal en het OBC. Deze maken allemaal gebruik van de Beachbak en indien hier kosten aan zijn, worden deze door drie gedeeld. Tevens een elk verantwoordelijk voor hun eigen spullen en het hiervoor klaarzetten. Bij HV Huissen zal dit door de coördinator geregeld worden.

De coördinator bekijkt het per seizoen of het zand machinaal vlak gemaakt moet worden en/of bijgevuld moet worden. Dit zal dan via de gemeente gaan en de kosten hiervan worden gedeeld door drie. Bij kosten wordt er overleg gepleegd met het dagelijks bestuur.

De toegankelijkheid en schoonmaken van het terrein buiten de zandvelden graag in overleg met de beheerder(s) van de inworp. Zij zijn verantwoordelijk voor het onderhoud van het algehele terrein.

Beach trainers/coaches

Vóór start Beach seizoen:
De coördinator draag zorg ervoor dat coaches en trainers een voorlichting krijgen over hoe te beachhandballen.nl de opstart fase is dit nodig omdat er nog te weinig kennis van Beach binnen het kader van HV Huissen aanwezig is. Dit zal gebeuren middels een Power Point presentatie (gegeven of gedelegeerd door de coördinator)

Toegankelijkheid van het Beachveld
De sleutel voor de toegang tot het terrein en de Beachbak hangt bij Huub Vermeulen. Elke trainer kan deze hier ophalen. De laatste zal deze sleutel weer bij Huub Vermeulen terug moeten brengen.

Na einde Beachseizoen
Zal de coördinator erop toezien dat er een bijeenkomst voor de trainers coaches wordt georganiseer in De Inworp om het afgelopen seizoen te evalueren.

Materialen hok

In de eerste bijeenkomst met de trainers en coaches kan direct besproken worden hoe om te gaan met de materialen die de club beschikbaar stelt voor het spelen van Beachhandbal en de wijze waarop het materialenhok schoon en overzichtelijk gehouden moet worden door de trainers en coaches zelf. Jeugd komt niet zonder begeleiding in het materialenhok!

Opruimen en herinrichten van het materialenhok gaat in overleg met commissie leden van De Inworp.

Beachscheidsrechters

Het is van belang dat er ieder seizoen Beachscheidsrechters zijn. De coördinator tracht ieder seizoen enkele leden te enthousiasmeren om Beachscheidrechter te worden.

Het voorstel is er om jaarlijks in maart/april daar een bijeenkomst over te houden waar jeugdleden (B/A jeugd) en geïnteresseerden deel kunnen nemen aan een korte Beachscheidsrechters opleiding te volgen (deze zal gegeven of opgezet worden door het NHV of de coördinator.

Trainingen

Bij HV Huissen is heeft het de voorkeur dat er 2x per week getraind wordt op het zand. Dit bij voorkeur tot de schoolvakantie, tenzij anders besloten door bestuur, coördinator of trainer van het team. Na de schoolvakantie beginnen we ook eerst weer met buitentrainingen gecombineerd met trainingen in de Beach bak. Ook dit weer tenzij, bestuur, coordinator en/of trainers anders beslissen.

Voor trainingsoefeningen kan verwezen worden naar internet (YouTube, NHV site) en/of begeleid worden door de coördinator.

Wedstrijden

Coaches zijn zelf verantwoordelijk voor het inplannen van wedstrijden of toernooien, tenzij vanuit de club gezamenlijk wordt ingeschreven voor een toernooi.

Voor wedstrijd sport is het mogelijk om in te schrijven op de NK Beach tour (A, B en C jeugd)

Deze toernooien zijn over het land verspreid en kennen veelal langere reistijden (60 minuten of meer) Dit in overleg met de coördinator en/of technische commissie/bestuur.

Voor breedte sport is het mogelijk om in te schrijven voor competitie sport. Dit voor diverse leeftijden (Jeugd en senioren) Je neemt dan deel aan diverse toernooien in de regio op breedte sport niveau. Inschrijving hiervoor geschiedt bij het NHV. Ook dit weer in overleg met de coördinator en/of technische commissie/bestuur.

Mocht een jeugdteam geen toernooien spelen omdat een coach daar geen moeite voor doet moet dit bespreekbaar gemaakt worden met de TC. Het aanbod aan onze leden moet wel op orde zijn.

De Inworp

Gebruik van de Inworp op wedstrijddagen of trainingsmomenten (op welke wijze dan ook) moet altijd in overleg met de beheerder(s) van de Inworp.

Overleg met andere gebruikers

Op verzoek van het bestuur kan de coördinator de afspraken met de andere gebruikers (Setash en OBC) opnieuw bij de partijen onder de aandacht brengen en duidelijk krijgen/vastleggen. Coördinator Beach is eerste aanspreekpunt voor de andere gebruikers.